lauantai 23. syyskuuta 2023

Miksi koulu on olemassa?

Perusasiaa. -Toisinaan sitä ihmettelee kun kuulee tai näkee koulukeskusteluja. Usein toistetaan sitä, että opettajan ja koulunkin pitäisi voida keskittyä perustehtävään eli opettamiseen. No, näin ei kyllä voi perusopetuksen tehtävää ymmärtää. Näyttää, että kuitenkin usein ymmärretään niin, että opettaja opettaa ja muut asiat hoitaa joku muu: psykologi, kuraattori, erityisopettaja, koulunkäynnin avustaja, kouluvalmentaja, yhteisöpedagogi jne. Opettaja on kuitenkin kasvattaja ja vastuussa oppilaidensa kasvusta kokonaisuutena. Tätä opettajan vastuuta voidaan keventää yhteistyöllä muiden osaajien kanssa, mutta ei ulkoistaa. Se ei vain toimi. Lasten ja nuorten, yksilöiden kasvun tukemista ihmisyyteen ei voi jakaa palasiin erilaisten ammattikuntien kesken. Ihminen on kokonaisuus ja tärkeimmät asiat tapahtuvat kuitenkin opetusryhmien sisällä. Asioita ohjataan siellä missä tapahtuu.

Minusta olisi tarpeen joka kouluvuoden alussa opettajien ja koulun henkilökunnan lukea ja syventyä yhdessä pohtimaan sitä, mikä on koululle annettu tehtävä. Sitähän ei voi keksiä itse. Tehtävä voidaan lukea kahdesta lähteestä: Perusopetuslaista ja Opetussuunnitelman perusteista. Laki on tässä se velvoittavin, vaikka kyllä perusteetkin valvoittavat.

Perusopetuslaki sanoo näin: 

2 § Opetuksen tavoitteet

"Tässä laissa tarkoitetun opetuksen tavoitteena on tukea oppilaiden kasvua ihmisyyteen ja eettisesti vastuukykyiseen yhteiskunnan jäsenyyteen sekä antaa heille elämässä tarpeellisia tietoja ja taitoja. Lisäksi esiopetuksen tavoitteena on osana varhaiskasvatusta parantaa lasten oppimisedellytyksiä.

Opetuksen tulee edistää sivistystä ja tasa-arvoisuutta yhteiskunnassa sekä oppilaiden edellytyksiä osallistua koulutukseen ja muutoin kehittää itseään elämänsä aikana.Opetuksen tavoitteena on lisäksi turvata riittävä yhdenvertaisuus koulutuksessa koko maan alueella."

Ensisijainen tehtävä on siten ilmeisimmin ihmisen kasvun tukeminen, ei yksittäiset taidot. Perusopetus tuottaa kansalaisia, jotta kulttuurimme voi jatkua. Peruskoulu on ensisijaisesti kasvattava instituutio. On vain harmi, että kasvatus- sana on jotenkin jäänyt muiden jalkoihin, kun koulusta puhutaan.

Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet 3.1. sanovat saman asian puolestaan näin:

"Perusopetuksen tehtävää voidaan tarkastella sen opetus- ja kasvatustehtävän, yhteiskunnallisen tehtävän, kulttuuritehtävän sekä tulevaisuustehtävän näkökulmasta. Perusopetusta kehitetään inkluusioperiaatteen mukaisesti. Opetuksen saavutettavuudesta ja esteettömyydestä pidetään huoli. Jokaisella perusopetusta antavalla koululla on opetus- ja kasvatustehtävä. Tämä tarkoittaa oppilaiden oppimisen, kehityksen ja hyvinvoinnin tukemista yhteistyössä kotien kanssa. Perusopetus tarjoaa oppilaille mahdollisuuden osaamisen monipuoliseen kehittämiseen. Se rakentaa oppilaiden myönteistä identiteettiä ihmisinä, oppijoina ja yhteisön jäseninä. Opetus edistää osallisuutta ja kestävää elämäntapaa sekä kasvua demokraattisen yhteiskunnan jäsenyyteen. Perusopetus kasvattaa oppilaita ihmisoikeuksien tuntemiseen, kunnioittamiseen ja puolustamiseen."

Opettajan työtä helpottaa, kun hän ymmärtää olevansa laajassa toimenkuvassa. Yksittäinen oppitunti on osa pitkää jatkumoa. Monet tärkeät tavoitteet saavutetaan vuosien kuluessa. Siihen tarvitaan koulun työntekijöiden yhteistyötä ja asettumista oppilaiden asemaan.

Opettajat ovat tässä hiukan jakautuneita, toiset korostavat kasvatusta ja toiset sitä opettamista eli sitten ehkä oppituntien sujuvuutta. (Itselle on usein jäänyt epäselväksi, että mitä tarkoitetaan kun sanotaan, että opettaja opettaa... ) Siksi on tärkeää, että koulun aikuiset yhdessä mieltävät kasvatustehtävänsä ja -tavoitteensa. Pitää olla melko yksimielinen käsitys, jotta syntyy tuloksia. Sitten on hyödyllistä laatia tiekartta, tavoitteet ja käytännön toimenpiteet, joilla näitä ylätason tehtäviä toteutetaan. Koulun rakenteita siinä liikutellaan ja tehdään yhteisiä päätöksiä opetusjärjestelyistä, oppilaiden (myös kotien)  osallisuudesta ja oppilasryhmien sosiaalisen rakenteen ohjauksesta, esimerkiksi. 

Tuntuu, että tätä on ilmassa. Uuden opettelu vain on aina hankalaa. Yhteistyö on tässäkin avainasemassa. Hyvät ideat jakoon ja arviointiin, kyllä motivoituneet ja hyvin koulutetut opettajat ja rehtorit saavat aikaan tuloksia.






Ei kommentteja: