tiistai 15. maaliskuuta 2011

Läksyt

Ystäväni Martti Hellström kysyi blogissaan, tarvitaanko läksyjä. EI tarvita.
Läksyt ovat aikuisten keksintö tappaa oppimisen ilo, kontrolloida leikkiaikaa ja paikata yksilöllistämisen puutetta kouluissa.
Tähän aiheeseen oli nyt pakko kommentoida kun se aina lämmittää minut, samoin kuin uskomusperäinen arvioinnin tasapuolisuuteen ja oikeellisuuteen vannominen

Mitenkä läksyt liittyvät yhteisölisyyteen? Eivät heti mitenkään kai?
Jos ajattelen asiaa myös siltä kannalta, niin ehkä aasinsiltoja löytyy. Toisilla on enemmän läksyjä kuin toisilla, koska nopeat ja näppärät ehtivät kaiken koulussa. Toiset saavat apua/painostusta läksyjen tekoon, toiset ei. Useilla ovat molemmat vanhemat pitkään töissä. Läksyt eriarvoistavat oppilaat, joten se ei ole yhteisöllistävä käytäntö. Miksei läksyjä voisi tehdä yhdessä?

Mieluiten opetetaan oppilaat lukupiireihin ja oppimaan yhdessä.

2 kommenttia:

Martti Hellström kirjoitti...

Ajatella, kuinka ympyrä sulkeutuu. Huomaan pohtivani ihan samaa asiaa kuin gradussa 1980-luvun alussa.

Läksyt ovat niin itsestään selviä, ettei niitä ymmärrä kyseenalaistaa. Niinkauan kuin koulussa annetaan läksyjä on tietysti opittava tekemään niitä.

Paneudun seuraavina päivinä etsimmään faktatietoa läksyjen merkityksestä.

Kiitos ajatuksista Rauno, jälleen kerran.

Rauno kirjoitti...

Jep. ja kiitos samoin.Kyllä hyvin muistan että arrogantistikin tämä läksyasia haastettiin opiskelijoina.
Mutta, olen kyllä vältellyt läksyjä varsinkin kokemuksen myötä yhä enemmän.
Vanhemmille asiaa joutuu selittämään. Yleensä olen onnistunutkin.
Itsestäänselvyydet, ne ovat vaikea vastustaja.