lauantai 7. toukokuuta 2011

Vääränlaisia koululaisia vai vääränlainen koulu?

Vantaalla on todettu ysiluokkalaisten osaamisen heikentyneen vuodesta 2004. Hesarin artikkelissa joku opettaja valitteli että oppilaat eivät ole enää valmiita tekemään kunnolla työtä. Ja- tietysti tarjotaan Internettiä tähänkin syyksi! Sitä paholaisen keksintöä...
Iltalehtikin otti kantaa


Ja kyllä, Internet tarjoaa kaikki tiedot mitä opettajakin koittaa siirtää oppilaille. Netissä ne ovat vain kiinnostavammassa muodossa ja ennekaikkea vertailtavissa ja valittavissa ajasta ja paikasta riippumatta.

Alkaa yhä enemmän tuntumaan, että oppilaidemme motivaatio laskee (vuosien mittaan) heidän tullessaan aamuisin .museoihin opiskelemaan.

Jos kyse ei olekaan levottomuuden lisääntymisestä ja nuorison pahasta olosta tai murrosiästä tai siitä että lapsia ei enää kasvateta kunnolla (voihan siitäkin olla kyse)? Koulujen toimintatavat ja pedagoginen näkemys eivät ole, väitän, lapsilähtöisiä. Ongelmia alkaa kasaantua.

Opettajien tulisi minusta välttämättä muuttaa työkuvaansa ja osaamistaan sisältöjen siirtämisestä kasvatukseen ja oppimisprosessien ohjaamisen suuntaan.

Yhteisöllisyyteen tässä päästän siitä, että oppilaat pitää saada mukaan heidän koulunsa toimintaan entistä enemmän. Yritysmaailmassa puhutaan sitoutumisesta ja sitouttamisesta. Omaan kouluunkin pitää sitouttaa, jos ei enää opiskella pakosta tai painostuksesta.

Uskon edelleen vankasti siihen että ihminen on utelias luonnostaan. Oppiminen kiinnostaa kun siinä opitaan yhdessä tekemällä. Opeteltavien asioiden tulee mielekkäästi liittyä siihen ainekseen mitä nykyään opitaan koulu ulkopuolella. Eikä haittaa jos voidaan osoittaa että, että osaamisesta on hyötyä.

Koulujen työtavat ja oppisisällöt eivät oikein kohtaa tämän ajan lapsen ja nuoren aivoituksia.
Olisi kuunneltava enemmän mitä koululaisilla on kouluistaan sanottava ja tehtävä yhdessä suuriakin muutoksia.

Ei kommentteja: