Päättelen että kännyköissä ja muissa laitteissa on jokin mieltä kuohuttava elementti, koska ne kirvoittavat aina eniten mm. tasa-arvokeskustelua, vaikka kohteena voisivat olla muutkin asiat. Älykännyköissä ja muissa on se ongelma, että niitä pitäisi käyttää opetuksessa entistä paljon enemän. Jos niitä ei ole, paine heltiää. Toinen ja iso tekijä on, että ne ovat kiinnostavia, toisin kuin välillä opetus.
Luulenpa, että tulossa on suurin koulujen toimintakulttuurin muutos sitten kirjapainon keksimisen jälkeen. Muutos herättää levottomuutta ja torjuntaa eniten silloin, kun ensimmäiset merkit ravistelevat rakenteita. Informaatiotekniikka mullistaa tiedon etsimisen ja jakamisen. Ja kyllä siinä on uhka, että pedagogisia ratkaisuja ja koulun rakenteitakin joudutaan miettimään uudestaan. Jospa voitaisiin edetä tuosta vastustamisesta ja kyseenlaistamisesta siihen, että miten kehitetään yhdessä ja hyödynnetään tehokkaasti kaikki aukeavat mahdollisuudet järjestää innostavaa oppimista yhdessä.
Laitoin Hesariin omista kännyköistä jutun, joka saattoi juuttua ruuhkaan. Ei se mitään, laitan sen tähän:
--------------------------------------------------------------------------------------------
Älypuhelimet eivät voi olla uhka
oppimiselle
Viime aikoina on taas, varmaankin
Pisa12 -uutisoinnin vauhdittamana, käsitelty medioissa paljon
tietotekniikan asemaa kouluissa. On hyvä muistaa, että Suomi on
uusimman Eu-maiden vertailun viimeisellä sijalla yläkoululaisten
tietotekniikan opiskelukäytössä. Samalla meidän Pisa
-sijoituksemme niin osaamisen kuin opiskelumotivaation suhteen on
huonontunut. Samoin valtakunnalliset kouluarvioit todentavat, että
meillä on oppilaiden osaamisen taso laskenut.
On ollut mielestäni varsin
ihmeellistä, että Suomessa, (entisessä) innovaatioiden luvatussa
maassa on vaikeaa ottaa tietotekniikka tehokkaasti oppimiseen mukaan.
Tietotekniikka ei ole ohimenevä hömpötys, eikä kirjaan, kynään
ja paperiin voi enää pelkästään tukeutua opinnoissa saati
työelämässä.
Tuntuu joskus siltä, että
muutosvastaisuuden motivoimana keksitään yhä uusia tapoja torjua
mahdollisuuksiamme kiriä kiinni tietotekniikan käytön
jälkeenjääneisyyttä kouluissamme. Hiukan kurjaa on, että
lehdistökin komppaa asiassa. 29.12. oli HS mielipide osastolla Tiina
Halttusen kirjoitus, jossa epäiltiin oppilaiden omien älykännyköiden
käytön uhkaavan peruopetuksen maksuttomuutta. Kirjoittaja kyseli
Opetushallitukselta linjausta- tulevassa uudessa Opetussuunnitelman
perusteissa tullee lukemaan, että oppilaat voivat käyttää omia
tvt-laitteitaan oppimiseen. Hyvä niin. Iltasanomat säesti aihetta
seuraavana päivänä ”Maksuton perusopetus uhattuna” -otsikolla.
Näin ei asia tietenkään ole. Kouluihin on varmaan aina saanut
tuoda omia välineitä korvaamaan koulussa tarjolla olevia. Lähes
kaikilla oppilailla on repussaan omia kyniä, viivottimia ja muita
oheisvälineitä, joiat näytellään myös kavereille. Kännykät
ovat mukana joka tapauksessa koulussa ja yleensä kaverit tietävät
tarkkaan mikä kännykkä kenelläkin on. Kyse on nyt vain siitä
saako kännyköitä käyttää tarvittaessa oppimiseen, siihenhän ne
sopivat mainiosti. Koululla on luonnollisesti velvoite antaa vastaava
väline tarvittaessa, jos oppilaalla ei ole tai hän ei halua tuoda
omaansa. Mikäli omien välineiden käyttö koulussa kielletään,
tulisi ensiksi puuttua kaalliimpiin välineisiin, nimittäin suksiin
ja luistimiin. Nehän maksavat helposti enemmän kuin älykännykkä.
Lisäksi esimerkiksi hyvillä suksilla hiihtävä saa selvän edun
huonoilla hiihtäjään nähden. Kännyköissä esimerkiksi
tiedonhaku onnistuu ihan samalla tavalla, hinnasta riippumatta.
Maailmalla on yhä kasvava trendi se,
että työpaikoilla ja opiskelussa käytetään omaa, tuttua ja
toimivaa mobiililaitetta. Tähän kulttuuriin on meidänkin
lähdettävä nopeasti mukaan. Täydellistä tasavertaisuutta ei
yhteiskunnassamme ole, eikä ole missään. Meillä julkinen ilmainen
koulutus sentään on hyvin tasalaatuista. Mikäli odotamme että
verovaroilla hankitaan kaikille peruskoululaisille samanlaiset
mobiililaitteet, niin saamme kyllä heittää hyvästit nuorisomme
tietoyhteiskunnan taidoille. Sellaista aikaa ei nimittäin ole
näkyvissä. Omiin älykännyköihin liittyvät pulmat ovat helposti
ratkaistavissa, kun niin halutaan. Ne pulmat ovat paljon pienempiä
kuin se, miten saamme koululaisemme innostumaan ja motivoitumaan
elinikäisiksi oppijoiksi. Parhaimmillaan tietotekniikka mahdollistaa
juuri innostavan ja oppijoita aktivoivan opiskelun.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti