Katselin jokin aika sitten televisiosta
ohjelmaa, jossa amerikkalainen vankilanjohtaja tutustui Ruotsin ja Norjan mallivankiloihin. Amerikkalaisen oli vaikea ymmärtää
näkemäänsä. Kulttuurien törmäys oli suuri. Katseltuaan
vankiloiden harrastetiloja hän ihmetteli, että mihin niitä
tarvitaan. Hänen mielestään vangit ovat itse aiheuttaneet
tilanteensa, eikä sillä miltä heistä tuntuu ole merkitystä. Vankilassa kuuluu olla epämiellyttävää. Ilmeisesti tuon logiikan mukaan vapaudenriisto ei ole yksinään tarpeeksi, vaan ihmisen arvoa pitää vähentää.
Kotona totesimme että tuosta
näkemyksestä puuttuu kokonaan se todettu asia, että negatiivinen
kohtelu aiheuttaa negatiivista käytöstä. Ei auta, vaikka
vankilanjohtaja totesi, että heillä tarjotaan mahdollisuus
kouluttautua ja se riittää. Jos vangilla on vaikka tunne että hän
ei opi tai ei jaksa kiinnostua, niin ei auta vaikka olisi tarjolla
opetusta. Jos ihmiselle kerrotaan, että hänen tunteillaan ei ole merkitystä, hän ei pian arvosta itseään- ja on helposti uhka itselleen ja ympäristölleen.
Tästäpä tulee mieleen koulu...
vaikka se ei ihan vankila olekaan, ellei joskus oppilaiden mielissä.
Kävin kansakouluni (niin, semmoinen
oli ennen) Helsingissä Kaisaniemen koulussa. Siihen aikaan se oli
aluksi ruskehtava. Me lapset kutsuimme sitä Kaisaniemen
keskusvankilaksi. Kun se sitten maalattiin valkoiseksi eli nykyiseen
väriinsä, muutimme nimen: Kaisaniemen keskusmielisairaala. Rakennuksen ulkomuoto on todellakin
melko laitosmainen ja lapsena se herätti pelonsekaista kunnioitusta,
kuten kai oli ollut tarkoituskin. Nimen valinta ei varmaan ollut vain huumoria tai sattumaa.
Mutta onko meillä koulussa eri
näkemystä siitä, että onko sillä väliä, miltä oppilaasta
tuntuu? Väittäisin että on, ainakin käytännössä. Omasta
koulukokemuksestani muistan oikein hyvin, että opettajat eivät
varsinkaan alaluokilla välittäneet tuntemuksistani tai miltä muista
tuntuu. Opetus perustui pääsääntöisesti tiukkaan kontrolliin ja
vaatimuksiin, tosin opettajia oli erilaisia.
Nykyään meillä on tilanteesta
riippuen melko erilaiset mahdollisuudet huomioida oppilaitten
tunteita, vaikka tahtoa olisikin. Jos oppilas sanoo, että ei jaksa
tai ei kiinnosta, niin onko seurauksena rankaisu tai ainakin moite
vai lähdetäänkö motivoimaan tai ottamaan selvää, miltä
oppilaasta tuntuu ja miksi?
Eräänä ratkaisuna voi nähdä
yhteistoiminnallisen oppimisen, jota pedagogisen viihtymisen
käsitteen yhteydessä mieluusti tarjoan. Parhaassa tapauksessa
oppijat voivat kannustaa toisiaan ja pitää yllä yhteistä
kiinnostusta asiaan. Uteliaisuus on tärkeä tunne hyvän
oppimistilanteen aikaansaamisessa. Ihminen ei opi kovin hyvin pakolla
tai velvollisuuden tunteen avullakaan. Sillä, miltä oppijasta
tuntuu, on todellakin väliä. Oppijalle on hyödyksi jos hän uskoo
oppivansa ja on kiinnostunut. Varsinkin nyt, kun tavoitteena on
valmentaa koululaisemme elinikäisiksi oppijoiksi, tunteilla on yhä
suurempi merkitys. Ulkoinen pakko tai painostus ainakin ei toimi
jatko-opinnoisssa tai työelämässä oppimisen yhteydessä. On
tavoiteltavaa, että jokainen löytäisi sen tunnetilan missä oppii
parhaiten.
Tässä prosessissa on tärkeää, että oppija kokee olevansa arvokas. Arvokkainta minuutta on varmaan meidän jokaisen omat, persoonalliset tunteet. Kasvattajan pitää jotenkin voida viestiä, että jokaisen tunteet ovat tärkeitä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti