tiistai 8. maaliskuuta 2016

Luetaanhan !

Ehkä vähän ohi  blogini aiheesta, mutta: Joskus viime viikolla varmaankin korvaani tarttui radiosta keskustelu lukemisesta, tai oikeastaan huolesta sen puutteesta.

Ohjelmassa pohdittiin että lukevatko lapset ja onko lukeminen vähentynyt. Haastateltavat olivat hyvinkin yksimielisiä siitä, että kehitys on ollut huonoa. Syylliseksi nousi (kuinkas muutenkaan) netti ja tietotekniikka. "Nykyään lapset vain menevät nettiin, eivätkä enää lue"

Mitä ihmettä? Mutta mitä netissä sitten tehdään? Luetaan ja kirjoitetaan kaiken aikaa. Netissä ei voi tehdä paljon mitään lukematta, usein vielä vierasta kieltä. Samoin elokuvien tekstien lukeminen on lukemista. Lukukokemuksia on erilaisia, ihan paperikirjankin kanssa. Voin lukea tietosanakirjaa, luontokirjaa, ohjekirjaa, romaanin, runoja, reseptikirjaa, sanomalehteä, aikatauluja....
Näin netissäkin on. Monet lukevat varsinkin tabletilla kirjoja ja lehtien näköispainoksia, ja vaikka mitä. 
Miksi vain paperisen kirjan (mieluiten kaunokirjallisen kirjan) lukeminen lasketaan "lukemiseksi"?

Tunnustan, rakastan kirjoja, jopa kerään niitä hiukan. Mutta kirjoituksen ja lukemisen paikat  muuttuvat. Tekstiin perustuvan kulttuurin ja tiedonsiirron rinnalle on tullut visuaalinen viestintä ja taide. Eihän kirjoja ole ollut edes kovin kauan ihmiskunnan  historiassa ja voihan olla että ne syrjäytyvät jossain vaiheessa. Ainakin niiden rinnalle on tullut muita keinoja viestiä ja ilmaista.

Uusi lukutaito, medialukeminen. Kun katson kirjaimia tai oikeammin sanoja, ne muuttuvat merkityksellisiksi lauseiksi, jotka herättävät ajatuksia ja/tai tuntemuksia. Ihan samoin käy kun luen kuvaa tai videota/elokuvaa. Me luemme oikeastaan ympäristöämme koko ajan.
Tässä mielessä lapset varmaan lukevat enemmän kuin koskaan. Myös parjatuissa peleissä luetaan, kuvaa ja tekstiä.

Eräs huolen aihe oli se, että kirjaa luetaan pitkäjänteisesti ja netti tekee lyhytjänteiseksi. Omia lastenlapsia katsoessa on toisinaan ihailtava sitä sinnikkyyttä ja keskittymistä,  jota jonkun pelin tason suorittaminen vaatii. 

Yhteisöllisyyteen  tämäkin asia kumminkin liittyy. Opettajien tulisi kouluissa yhdessä pohtia median muotoja ja sitä miten oppilaita kasvatetaan ja opetetaan uuden median hyödyntäjiksi- ja mielellään tuottajiksikin.  Varmasti tätä asiaa onkin jo paljon käsitelty ja uusi ops haastaa lisää. Olisi päästävä sisälle tämän ajan lasten ja nuorten oppimisympäristöön, jotta nähdään mitä pitää opettaa. Töitä varmasti on.


LISÄYS 10.3. No sattuipa!  Yhdysvalloissa on tutkittu laaja-alaisilla mittareilla maailman lukutaidon tilaa. Ja mikäs valtion on ykkönen? Kyllä, Suomi. Muilla menee sitten todella huonosti, jos meillä ei lueta... Tutkimuksen ansio on, että siinä käytetään 15:sta eri muuttujaa kuten kirjastot sanomalehtien lukeminen, opetusjärjestelmä ja tietokoneiden käyttömahdollisuudet (huom!)  Linkki Washington Post-lehden uutiseen

Ei kommentteja: