keskiviikko 28. kesäkuuta 2023

Rakentava haaste nuorilta

 Keskellä kesää nuoret ovat aktiivisia kouluasioissa. Helsingin kaupungin tukema Nuorten viestintätoimisto Futurum haastaa helsinkiläisiä rehtoreita ottamaan koppia haasteesta, jossa ehdotetaan toimia turvallisemman koulun rakentumiseksi. Haasteen voi ottaa vastaan missä vain Suomen kolkassa, siksipä jakoon:





Minulla oli erittäin suuri ilo ja etuoikeus tavata nuoret toimittajat ja käyttää pitkää muistiani tai ainakin kokemusta hankkeen tukemiseen. Itselleni nappaa listasta varsinkin kohdat 5 

5. Ilmapiiriä ja turvallisuutta luokissa tulisi seurata

Luokissa pitäisi seurata ilmapiiriä muun muassa viikoittain tehtävillä kyselyillä. Kyselyn tuloksia käsiteltäisiin yhdessä koko luokan kanssa. Kyselyt auttaisivat opettajaa ja luokkaa reagoimaan kiusaamistapauksiin ennakoivasti ja kehittämään ilmapiiriä yhdessä.
ja 8

8.  Luokissa tulisi suosia pitkäkestoisia pienryhmiä

Käytännön järjestelyt luokissa on toteutettu niin, että sosiaalinen rakenne mahdollistaa kiusaamisen ja yksin jäämisen. Oppilaiden välille ei synny pysyvämpiä sidoksia, ja oppilas joutuu joka aamu miettimään, onko koulussa ketään hänen tukenaan. Suurryhmässä opettajan ei ole mahdollista ohjata luokan vuorovaikutussuhteita. Luokan sisäiset pitkäkestoiset pienryhmät antaisivat oppilaalle turvallisen ystäväpiirin koulussa. Tällä tavalla voitaisiin ennaltaehkäistä kiusaamista ja ulkopuolelle jäämistä. Pienryhmien vuorovaikutussuhteita on mahdollista ohjata. On tärkeää, että myöskään opettaja ei jää luokan sosiaalisen kehän ulkopuolelle. Opettajalle on tärkeää pysyä tietoisena luokan tapahtumista ja olla läheisessä sidoksessa oppilaisiin.

 Nämä edustavat hyvin tämän aloitteen uutta näkökulmaa. Koulun turvallisuus rakentuu yhteisöllisesti ja koulun ammattiyhteisön sitoutumisella. Voi olla haastavaa, mutta eiköhän koulukulttuuri ole jo edennyt opettajien yhdessä toimimisen suuntaan. Kun kiusaamista ehkäistään, muodostetaan terve yhteisö, jossa kiusaamiselle ei ole tilaa. Etenkin opetusryhmien sosiaalisen rakenteen ohjaaminen voi olla outoa opettajille, mutta onhan siitä jo esimerkkejä. Oma kokemukseni on,  että alkuvaikeuksien (jotka johtuvat lähinnä opettajan uuden opettelemisesta) jälkeen työ palkitsee.

Todella hienoa on että jo monta koulua on lähdössä mukaan! Erittäin kiintoisaa seurata, miten jatkossa onnistutaan.




Ei kommentteja: