tiistai 30. tammikuuta 2018

Jaakko ja muutoksen tuulet

Huomasin muutama päivä sitten, että en ollutkaan ihan tarpeeksi ottanut huomioon koulutuksen muutospaineiden luonnetta. Ystäväni Vessi jakoi minulle hyvän videon, jossa Alibaba-verkkokaupan perustaja ja monessa muussakin menestynyt kiinalainen liikemies Jack Ma laittoi madonluvut nykyiselle koulutusjärjestelmälle:

LINKKI videoon


















Jaakon (jos sallitaan vapaa suomennos) viesti on, että digitalisaatio ja robotiikan kehittyminen korvaa ison osan ihmistyöstä ja monia vanhoja taitoja lähivuosina. Koulutusta pitää muuttaa niin, että opetamme lapsille ja nuorille taitoja, joissa ihminen (näillä tiedoilla) on parempi kuin kone. Muuten ihmistyöntekijöillä on huono kilpailuasetelma koneiden kanssa. Koneet ovat jo nyt parempia muistinvaraisen tiedon etsimisessä ja käsittelyssä. Perinteisesti olemme ajatelleet, että oppinut ihminen tietää paljon. Silloin tarkoitamme pitkälle sitä että hän muistaa paljon. Muistanpa hyvin oman lapsuuteni sankarin Esko "Kyllä" Kivikosken joka tuntui tietävän/muistavan ihan kaiken. Google tietää nyt paljon enemmän.

Mo sanoo, että kaikki mitä opetamme, pitää olla jotain jossa ihminen on parempi konetta. Hän haluaisi muuttaa opetusta taito- ja taideaineiden kautta tapahtuvaksi. Tärkeitä pehmeitä taitoja ovat hänen mielestään:
Values (arvot)
Believing (tulkitsen itsetunto)
Independent thinking (itsenäinen ajattelu, ehkä myös kriittinen ajattelu)
Teamwork ( yhteistyö, yhteisölliset taidot)
Caring (välittäminen, toisten huomioiminen, meillä usein sosiaaliset taidot)

Eivätköhän nämä kaikki ole jotenkin mukana jo nyt meidän opetussuunnitelmissa?

Vähän samaa esittää myös Sugata Mitra. Koulua tulisi uudistaa niin, että opiskelu perustuu uteliaisuuteen, omien vahvuuksien kehittämiseen. (Video löytyy linkkilistaltani)

Mutta palaan alkuun ja siihen, että en ollutkaan niin hyvä futurologi kuin luulin. Kun olen nyt viimeiset reilut kuusi vuotta kiertänyt kunnissa ja kouluissa aika laajalti, niin olen pyrkinyt korostamaan, että opetuksen tulisi muuttua oppilaita motivoivaksi ja kiinnostavammaksi. Siihen tarjoaa hyviä mahdollisuuksia digitekniikkaa monine laitteineen. Mielestäni opettajien pitäisi yhdessä miettiä miten opetusjärjestelyt, pedagogia, muuttuu kun opetus/oppimistilanteeseen tuodaan tietotekniikkaa.
Jos ei tapahdu paljonkaan muutoksia pedagogiassa, niin useinmiten vanhat "analogiset" välineet ovat parempia.

Nyt viimeistään ajattelen, että tässä pohdinnassa ollaan jo ajasta jäljessä. Nyt on alettava mietimään mitä yleensä opetetaan, jotta opitusta olisi hyötyä? Tähän yksityinen opettaja tai koulun työyhteisö ei voi vaikuttaa, mutta kannattaa toki asiaa miettiä. Pedagogian voi opettaja Suomessa valita, mutta opetuksen/kasvatuksen sisällön määrää opetussuunnitelma. Varmasti jo seuraavan opetussuunnitelman pohtijat ovat melko kuumissaan tästä koulutuksen uudesta, isosta ongelmasta. Aika moni asia tulee varmasti muuttumaan. Mitä pitää opettaa/osata, jotta digitalisaation mullistamilla tulevilla työmarkkinoilla tämänhetken koululaisilla/opiskelijoilla on osaamista, jota digitalisaatio ei korvaa?

Huh, on siinä mietittävää, mutta luulen että Jack Ma on oikeilla jäljillä. Onhan hän alkujaan englannin ope.

Ei kommentteja: