keskiviikko 19. lokakuuta 2011

Kiintymyssuhdeteoria ja yhteisöllisyys

Tutkija Erja Rusanen otti rohkeasti esille vaikean kysymyksen: Kuinka monta suhdetta pieni lapsi kestää?
http://www.hs.fi/kotimaa/Tutkija
Rusasen ajatukset pohjautuvat kiintymyssuhdeteorialle, joka on yhteiskunnallisesti, ainakin länismaisessa kulttuurissa, kuumaa tavaraa. Kyseessä on kuitenkin yksinkertainen oivallus siitä, että pienen ihmisen kiintymys- ja luottamusharjoittelu alkaa lähimmillä ihmisillä. Harjoittelun kohde ei voi olla alati muuttuva.
Koulua koskien olen lukenut  kirjan Pertti V.J. Yliluoman kirjan Hyvä opettaja, jossa käsitellään oppimista, tunneälyä ja kiintymyssuhteita. http://www.imdl.fi/hyvaopettaja.htm  . Loistavaa luettavaa kaikille kasvatuksesta kiinnostuneille.
On selvää, miksi näistä asioista ei mieluusti puhuta. Yhteiskunnan on vaikea järjestää palvelujaan kiintymyssuhteiden vaatimaan viitekehykseen. Niinpä on yleensä helpompi vähätellä ongelma pois päiväjärjestyksestä. Monille opettajillekin aihe kiintymyssuhteísta voi olla kiusallinen. Kasvatus- ja opetustyön pitää kuitenkin pohjautua inhimillisyyteen ja siten tunteiden tärkeyden tunnistamiseen.

Mitä tämä tarkoittaa yhteisöllisyyden kannalta? Elämme teollisissa maissa aikaa, jossa jokainen kuuluu moniin yhteisöihin, usein vain lyhyen aikaa. Yhteisötaidot ovat yhä tärkeämpiä elämän laadun ja yhteiskunnan elinvoimaisuuden kannalta. Yhteisöihin ei enää kasveta, vaan niihin tullaan ja niistä lähdetään.
Kasvatustyössä tulisi huolehtia, että harjoitteluympäristö olisi mahdollisimman vakaa. Monet lapset oireilevat jatkuvasti vaihtuvien ihmissuhteiden kuormituksessa. Yhteisötaitojen opettelu käy helpoiten turvallisessa, vakaassa tunneilmastossa. Ryhmädynamiikka aiheuttaa sen, että jokainen muutos ryhmän kokoonpanossa aloittaa yhteisölisen prosessin alusta tai ainakin lähes alusta.
Ei ihme että meilä kasvattajilla on ryhmän hallintaan liittyviä pulmia. Myös yksilöjen aiheuttamat häiriöt ryhmässä ovat usein yhteisön aiheuttamia pulmia, joihin yhteisön herkin jäsen reagoi.

Yhteisölisyys kaipaa tukea myös siinä, että kasvattajat minimoivat yhteisötaitoja harjoittelevan ryhmän henkilövaihdoksia.  Taas tullaan siihen että päiväkodit ja koulut ovat aikuisten työpaikkoja ja siis aikuisten järjestämiä...

Ei kommentteja: