sunnuntai 23. elokuuta 2015

SOLE, helppoa, vai?

Usein tuntuu hyvältä, kun joku  suurempi ja viisaampi auktoriteetti on samaa mieltä kuin itse. Olen jo muutaman vuoden ollut aika myyty Sugata Mitran tuuletukseen oppimisen maailmassa. Ei tietenkään ole niin, että kaikki viisaus on yhdessä ihmisessä ja oppia voi todella monin tavoin, mutta...

Jotkin asiat ovat yksinkertaisia ja silti kumman vaikeita  toteuttaa. Sugata Mitran itseohjautuva oppimisen malli, Self-Organised Learning Environments (SOLE),  nojaa tieto- ja viestintätekniikkaan ja kääntää opettajan roolin tietäjästä kysyjäksi. Opettajan rooli ja sen muuttaminen ovat mielestäni kuuminta hottia, kun etsitään niin sanottua uutta oppimista. Siinähän opettajakin on oppija.

https://www.theschoolinthecloud.org/  (sivusto, jossa on mallin esittely ja esimerkkejä)

Vaiheita on kolme:

1.  Suuri kysymys.  Opettaja asettaa kysymyksen johon ei itsekään välttämättä tiedä vastausta, ei ainakaan kaikkia. Tyyliin : Olen aina ihmetellyt miksi... Tärkeää ja oivaltavaa on tässä siirtää vastuu oppimisesta oppilaille. Esimerkkejä suurista kysymyksistä:  https://www.theschoolinthecloud.org/big_questions

2. Tutkiminen.  Oppilaat muodostavat ryhmiä, vierailevat muissa ryhmissä ja hakevat hyviä ideoita ratkaistakseeen pulman. Tärkeää on, että ryhmällä on yksi tietokone, jolla pääsee nettiin. Silloin keskustelu säilyy elävänä. Vastaukset kirjataan, sovitulla tavalla. VIDEO

3. Katselmus, arviointi. Opettaja kehuu ja nostaa esiin hyviä ideoita ja hyvin työskennelleitä ryhmiä. Selvitetään mitä on opittu tehtävästä ja työskentelystä.

Helppoa, eikö vaan. Mutta, vaikeutta ei luultavasti tuota opetusjärjestelyn ymmärtäminen, vaan sen hyväksyminen. Mitä ihmettä opettaja sitten tekee, jos ei opeta, kysytään varmaan monen opettajan voimin. Työtä varmasti riittää, vaikka sen tekisin toisin.

Opettamisen muodon sijaan olisi tarkasteltava oppimista, sehän oli se opettajan työ, eikö? EI siis vain opettaa kuten parhaaksi näkee, vaan kehittää toimintaansa niin että oppilaat oppivat.
Nyt monet sanovat että ainahan opettaja tarkkailee opetustaan. Mutta kun yleensä opettaja toimii yksin, reflektio puuttuu ja huonoista oppimistuloksista tai luokan keskittymättömyydestä syytetään kuitenkin helposti oppilaita. Opettamisen toimintaa on tarpeen päivitellä. Tärkeä työ on silloin myös erittäin antoisaa.

Ei kommentteja: