Eduskunnan tulevaisuusvaliokunta on varmasti hieno näköalapaikka. Sen julkaisu 6/2013 on nimeltään otsikkoni mukaisesti Suomen sata uutta mahdollisuutta- radikaalit teknologiset ratkaisut. (linkki). Törmäsin tähän julkaisuun lukiessani miestenlehteä, nimittäin Tekniikan maailmaa. On tärkeää huomata, että teknologia muuttaa muutakin kuin materiaa.
Artikkelissaan tunnustettu tiedetoimittaja Erkki Kauhanen nostaa esiin julkaisun läpikäyvän toteamuksen että teknologiat muuttuvat todeksi vain sosiaalisten innovaatioiden kanssa. Tarkoittaa siis sitä, miten teknologioita otetaan yhteisöissä käyttöön, niin että toiminta muuttuu. Kauhanen väittää että Suomessa juuri tämä on mennyt pahiten pieleen. It- kehittäjämaana emme ole itse saavuttaneet teknologian yhteiskuntaa muuttavaa merkitystä riittävästi. Kauhanen toteaa että pahiten on epäonnistunut koululaitos:
"Varsinkin koululaitos osoittautui niin kankeaksi, että siellä vasta nyt alkaa näkyä vakavampia merkkejä heräämisestä tietotekniikan olemassaoloon."
Ehkäpä nyt olisi aika olla hereillä. Miten koulun toimintakulttuuriin vaikuttavat vaikkapa nämä julkaisun luettelemat nousevat ilmiöt:
- Etäläsnäolo ja työkalujen kauko-ohjaus
- Oppimisen ja opastuksen yksilöllistyminen
- Tietoisuutta toimintaympäristöstä lisäävät välineet
- Tilojen ja rakenteiden toiminnallistuminen
- Itseorganisoituvat yhteisölliset toimintatavat
- Identiteettien ja sosiaalisten rakenteiden virtualisoituminen
- ...
Nämä kaikki asiat/ilmiöt ovat jo olemassa, ja tulevat voimistumaan yllättävän nopeasti. Nähdäänkö ne koulussa torjuttavana uhkana vai mahdollisuutena uudistua ja uudistaa? Siinäpä sopivaa mietittävää vaikkapa riippukeinuun. Lataa luettavaksi! Opettaminen on tulevaisuuteen kurkottavaa työtä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti