Kirjoitin Hesariin mielipiteeni (alla) siitä, miten koulun merkityksellisyyttä voitaisiin parantaa. Oppilaiden sitoutuminen paranisi ainakin käyttämällä pedagogiaa joka osallistaa oppilaat. Tämä kävisin hyvin vaikkapa ottamalla käyttöön digilaitteet, joiden käyttö on opiskelijoille jo tuttua oikeassa elämässä. Digioppimiseen on jo sisäänrakennettu yhdessä oppiminen, joka on innostavampaa kuin yksin puuhailu.
Olen nyt neljän viimeisen vuoden ajan kiertänyt kymmeniä kouluja ympäri Suomea, esiopetuksesta lukioihin. Niissä on ollut hyvin erilaisia käytäntöjä digioppimisen suhteen ja muutenkin toimintakulttuureissa on suuria eroja. Saman koulun sisällä voi olla uudesta kiinnostuneita opettajia ja sitten niitä, jotka eivät halua nähdä tunneillaan mitään "härpäkkeitä". Välillä on ollut nähtävissä että rehtori jättää sellaiset opettajat rauhaan.
Koulujen sisällä ei osaamista juuri jaeta. Innostunutkin opettaja saattaa siirtää kirja- ja opettajakeskeiset työtavat suoraan ruutujen ääreen. Ei toimi oikein hyvin. Opettajilla olisi nyt yhteistä tekemistä, jota rehtorien pitää johtaa. Digitalisaatio on oppimisenkin aluella prosessi. Prosessia pitää johtaa, muuten tulee juuri sellainen sattumusten soppa, jolta digipedagogia nyt on minusta näyttänyt. Yhdessä oppii enemmän, opettajatkin.
Tuossa siis juttu HS Mielipide-sivulla 27.11.:
Koulun
merkitys ja digioppiminen
Suomen
Akatemia julkaisi äskettäin tietoja professori Katariina
Salmela-Aron vetämästä tutkimuksesta, jossa haettiin koululaisten
opiskeluun sitoutumisen ehtoja. Loppupäätelmät ovat karua
luettavaa: "Lähes
puolet 12-vuotiaista suhtautuu kyynisesti koulunkäyntiin. He kokevat
merkityskatoa suhteessa kouluun ja koulunkäyntiin. Nämä nuoret
myös kokevat, että heidän tapansa hyödyntää digitalisaatiota ja
uutta tekniikkaa ei vastaa koulujen käytäntöjä. Näin on
syntymässä merkityskuilu koulun ja nuorten välille."
(9.11.2015)
Tämän
päätelmän tulisi herättää huolta yhteiskuntamme
tulevaisuudesta, varsinkin kun samansuuntaista tietoa on tullut jo
pitkään esimerkiksi Pisa-tulosten analyyseistä. Ilman oppimisen
intoa ei nimittäin ole mahdollista ylläpitää
hyvinvointiyhteiskuntaa. Ilmiö on yleiseurooppalainen, mutta
jokainen maa tarvitsee omanlaisensa ratkaisut oppimisen
merkityksellisyyden vahvistamiseen. Uusien oppimisen välineiden
käyttö on tässä ilmeisen tärkeää. Suomessa olemme jo
eurooppalaisittain, hyvän alun jälkeen, jälkijunassa tieto- ja
viestitätekniikan opetusta uudistavasta käyttöönotossa. Miksi
näin on käynyt?
Syy
on oikeastaan yksinkertainen: Uudet oppimisen välineet tarvitsevat
uudenlaisia opetuskäytäntöjä. Suomessa on hankittu parinkymmenen
vuoden aikana valtavasti uutta tekniikkaa kouluihin ja kannettu
vanhaa ulos. On edetty uuteen opetuskulttuuriin tekniikka edellä.
Pahimmillaan luokkaan on yllättäen ilmestynyt yllättäen älytaulu
asentajan toimesta ja opettaja on jäänyt ihmettelmään mitä sillä
tehdään. Paremmassa tapauksessa on opastettu laitteen toiminta.
Samoin on tietokoneiden laita. Tärkein on kuitenkin puuttunut.
Olisi
tutkittava mikä muuttuu kun käytetään uusia oppimisen välineitä.
Se pedagogia joka toimi kirjan, paperin ja kynän kanssa ei
sellaisenaan sovi digioppimiseen. Uusia oppimisen välineitä olisi
hankittava mieluiten vasta sitten kun opettajilla on käsitys näiden
välineiden merkityksestä ja suunnitelma mihin niitä käytetään.
Sitten voidaan aloittaa oppimisprosessien kehittäminen.
Tilannetta
voidaan muuttaa. Meillä on hyvin koulutetut ja työhönsä
sitoutuneet opettajat. Uutta oppimista ohjataan uusin työtavoin.
Kouluissamme opettajien (ja oppilaiden) kannattaa yhdessä tutkia
hyviä digioppimisen käytäntöjä ja jakaa niitä edelleen.
Yksin
tekemisen kulttuuri ei sovi digiaikaan. Uusi opetussuunnitelma tulee
juuri tarpeeseen. Toivottavasti digioppiminen otetaan yhdeksi
koulujen toimintakulttuurin muutostyön veturiksi.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti