sunnuntai 25. elokuuta 2024

Kiitos Pekka Koponen!

 Lukuvuoden alussa on ollut paljon puhetta digilaitteiden haitallisuudesta, kännyköiden koulukäytön kiellosta ja jopa paperikirjoihin siirtymisestä. Kommenteissa on vaikuttanut paikoitellen siltä, että digiteknologia on kaiken pahan alku oppimiselle ja lasten kehitykselle yleensäkin. Hesarissa 21.8. työelämäprofessori Pekka Koponen (linkki)  sanoi sen mitä odotinkin: Viihdekäyttöä ja digioppimista ei pidä sekoittaa keskenään, etenkään kun koulujen opetusta kehitetään.


Koulun tehtävä on antaa elämässä tarpeelliset tiedot ja taidot. Ihan keskeinen taito on osata käyttää tietoteknologiaa mahdollisimman tehokkaasti, ja osata liikkua mediavirrassa kriittisesti. Tätä tärkeää kansalaistaitoa ei voi jättää vain kotien vastuulle.

Tietoteknologia on jo mullistanut tiedon jakamisen ja sen tuottamisen. Kun kirjapainotaito keksittiin, ulkoaoppiminen ei ollut enää keskeinen osa oppimista. Käytännössä ajateltiin kuitenkin pitkään, että jokainen voi nyt itsekseen opetella asioita ulkoa, eikä tarvitse kuunnella esilukijaa. Vähän sama tilanne on edelleen tietoteknologian käytössä kouluissa. Kipuilemme nyt sen kanssa mitä ei saa tai voi tehdä, kun pitäisi oppia käyttämään tietoteknologiaa mahdollisimman fiksusti. Tässä ovat opettajat avainasemassa. 

Koponen sanoo: "Koulujen ja opettajien autonomia on syvällä opetusjärjestelmämme arvoissa. Se on kuitenkin saattanut johtaa järjestelmän pirstaloitumiseen, koska teknologiamurroksen parhaita käytäntöjä ei saada kouluihin tehokkaasti."   Koponen esittää, että parhaat oppimisratkaisut pitäisi saada laajasti käyttöön, vaikka OPH:n ohjauksella. Tällä hetkellä digioppimisen kehitysaskelet vaihtelevat oppilaiden älylaitteiden täyskiellosta omien laitteiden hyödyntämiseen ja  mediakasvatuksen tehostamiseen. Koponen jatkaa: " Erityisesti opettajien digivalmiuksien kehittämiseen  tulee panostaa entisestään, eikä opettajaa saa jättää yksin murroksen keskelle."  Hyvin samaa mieltä. Opettajien täydennyskoulutus on ollut pitkään hajanaista. Opettaminen on asiantuntijatyötä, jossa jokaisen pitää koko ajan voida oppia uutta ja tarpeellista.

Häiritsevä viihdekäyttö ei tietenkään kuulu oppitunneille. Jos sellaista on päädytty sallimaan, ollaan jo huonolla tiellä. Sen sijaan kouluissa pitää opettaa älylaitteiden (myös omien) hyötykäyttöä, sillä sitä taitoa tarvitaan aina vain enemmän. Sivistystä pidetään tietoyhteiskunnassa yllä kansalaisten kyvyllä hakea, tuottaa ja jakaa hyödyllistä tietoa. 




Ei kommentteja: