Kierrätän. Katselin vanhoja kirjoituksiani, joista jotkut tuntuvat vieläkin hyvältä. Tai siis ainakin semmoisilta, että paljon en muuttaisi. Olen muutaman vuoden ajan kirjoittanut Steinerkasvatuslehteen artikkeleja, kun pyydetiin näkökulmia Steiner-koulujen ulkopuolelta, olen siis ollut eräänlainen peruskoulun normiedustaja, heh. Ja mikäs siinä. Lehtihän on viime aikoina varsinkin ollut hyvä ja keskusteleva. Tämä hiljaisuuden pedagogiaan kantaa ottava kirjoitus tuntuu ajankohtaiselta ja uuteen opsiin nojaavalta, eikös vain?
------------------------------
Hiljaa
hyvä tulee?
Mikä onkaan lasten ja nuorten koulussa
ja ehkä kotonakin usein kuulema kehoitus?
Veikkaan että muodossa tai toisessa:
Ole hiljaa! Anna työrauha! Istu paikallasi?
Mitä kasvava siitä oppii?
Opettajana olen usein
vanhempainilloissa pohdituttanut vanhemmilla työrauha-käsitettä.
Siinä yhteydessä olen kysynyt, millä ominaisuuksilla he uskovat
lapsiensa menestyvän tulevaisuuden työelämässä?
Työhaastattelussa ei varmaankaan kovin usein ole vahvuutena se, että
ilmoittaa osaavansa hyvin olla hiljaa.
Hiljaa olemisen suhteen väittämäni on, että sen tarve periytyy ensin
sääty-yhteiskunnasta, jossa alempiarvoiset olivat hiljaa
alistumisen merkkinä ja sitten teollisen (ositetun) tuotannon
mallista, jossa keskustelu häiritsi yksittäisen työntekijän
optimisuoritusta.
Toinen syy olla hiljaa on vakavuus.
Vakavasti otettava koulu ja vakava opiskelu ovat tavoitetava asia,
eikö? Usein opettajatkin (ja vanhemmat) tulkitsevat niin, että
vakava opiskelu on hiljaista, mutta ikävää, ainakin lapsen
näkökulmasta. Oppimisen ilo ilmenee kuitenkin usein äänenä ja
liikkeenä. Onko sille tarpeeksi tilaa?
Koulut on
yleensä rakennettu hiljaisuuden pedagogiaa tukemaan. Käytävät ja
niillä olevat luokkahuoneet muovaavat tilan, jossa ei oppilaiden
keskinäiselle vuorovaikutukselle ole juuri sijaa. Hiljaa työskentely
jättää oppilaat yksin ja vuorovaikutustyhjiöön.
Olen lukenut innostuneena
nuorisotutkijoiden Tommi Hoikkalan ja Petri Pajun etnograafisen
tutkimuksen kuvausta kirjassa Apina pulpetissa. Kasvattajalle
avartavaa luettavaa. Tutkijat kävivät pulpetissa istuen yhdeksännen
luokan, mukana oppilasjoukossa. On varsin virkistävää, kun
tutkimuksen näkökulma on pulpetista käsin. Usein tuntuu, että
kasvatustieteellinen tutkimus tarkastelee tutkittaviaan ulkoapäin ja
kasvottomasti.
Tulen vähitellen hiljaisuuden
seuraavaan näkökulmaan. Tutkijat nimesivät melko pian opettajan
mielestä turhan häslingin (jota opettaja pyrki poistamaa)
kioskitoiminnaksi. Suuressa ryhmässä yksilön ja varsinkin nuoren
suurin pelko on jäädä yksin. Tutkijat totesivat, että nuorelle on
ryhmässä hyvin tärkeää pitää yllä sosiaalista verkkoaan
jatkuvasti, myös tunneilla. (Kyseisessä koulussa oli vielä
käytössä 75 minuutin oppitunnit) Vaihdetaan kumeja, lähetetään
viestejä, näpelöidään känykkää ja juoruillaan. Tämä on
kioskitoimintaa, joka on nuorelle tärkeää, mutta opettajalle
häiritsevää. Siispä oppilaita käsketään olla hiljaa. Se ei
poista perustavaa tarvetta olla yhteydessä muihin. Tällöin
luokassa alkaa kahden erilaisen tarpeen kamppailu: Opettaja haluaa
hiljentää ryhmän ja saada jakamattoman huomion, oppilaat haluavat
huomioda toisiaan. Nämä kaksi erilaisen tarpeen kehää kohtasivat
tutkijoiden mukaan hyvin heikosti. Siitä aiheutui että ryhmässä
useimmat vain suorittivat koulua, pyrkivät päsemään vähällä
joka käänteessä, jotta aikaa jäisi tuolle perustavalle tarpeelle
olla ryhmässä ja vielä hyvässä asemassa. Vain harvat tulivat
tunneille oppimaan.
Kuulostaako tutulta? Olen pohtinut,
miten nämä virallisen koulun ja oppilaiden epävirallisen koulun
tarpeet voisi paremmin yhdistää? Eikö olisi mahdollista lisätä
oppilaiden välistä vuorovaikutusta ja siten tuoda turvallisuutta
ryhmässä olemiseen? Opettaja voi jo melko yksinkertaisilla
opetusjärjestelyillä suosia oppilaslähtöistä ja
vuorovaikutukseen pohjaavaa oppimista.
Uskon, että monissa tutkimuksissa
havaittu opiskelumotivaation lasku peruskoulun parin ensimmäisen
kouluvuoden jälkeen liittyy vahvasti hiljaa olemisen (ja osallistumattomuuden) ongelmaan.
Kaikesta edellä olevasta on voinut
syntyä käsitys, että koulussa pitää olla mielestäni meteliä
koko ajan. Hiljaisuudesta toki nauttivat myös lapset (vaikka
aikuiset vielä useammin) ja sille on annettava tilansa. Suomalaiseen
kulttuuriin kuuluu, että osaamme nauttia hiljaisuudesta. Suuren
lapsiryhmän perustila ei kuitenkaan ole hiljaisuus. Kun hiljaisuutta
vaaditaan pitää syynä olla jokin muu kuin epätarkoituksenmukainen
tila tai opettajan mukavuus. Hiljaisuus pitää voida perustella
pedagogisesti ja oikeasti lapsilähtöisesti.
(kirjoitus on julkaistu Steinerkasvatuslehdessä 2013)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti