Koulu tulee otsikoihin melkein aina, kun opettaja on mahdollisesti syypää johonkin. Usein silloin oppilaskin on. Uutisena levisi muutama päivä sitten Sodankylän tapaus, jossa opettajaa epäiltiin pahoinpitelystä, kun hän oli rajoittanut oppilaan toimintaa fyysisin keinoin. Kun opettaja oli myös kunnanvaltuutettu, niin saipa hän julkisuutta varmasti enemmän kuin tarpeeksi. Tuomio oli sentään vapauttava, mikä tuntuu hyvin kohtuulliselta. (LINKKI YLEN uutiseen)
Näitä lukiessa tulee monenlaista mieleen. Fyysinen rajoittaminen on tarpeen yleisen turvallisuuden ja usein yksilönkin etujen kannalta, silloin kun on vaaratilanne ja puhe ei auta. On tilanteita jossa yksilö menettää oikeuden koskemattomuuteensa. Usein rajanvedot ovat vaikeita, eikä niitä käytännössä ehdi arvioida. Puuttumattomuus ja voimattomuus oppilaan ohjeiden, käytäntöjen tai sääntöjen noudattamatta jättämiselle ei kuitenkaan saa olla vaihtoehto.
Oleellista on, että puuttumattomuutta vakavissa häiriötilanteissa ei synny siitä syystä, että pelätään syytteita tai ei osata mennä kropalla väliin kun on tarve. Kyllä minullekin on oppilas sanonut että et saa koskea minuun.Vanhempien kanssa sovittiin että saa, ja oppilaan kanssa neuvoteltiin ihan hyvässä ymmärryksessä, että parempi on minun koskea kuin sinun vahingoittaa kavereitasi.
Kasvatusihanteemme ovat muuttuneet (kehittyneet) hyvinkin paljon parissa sukupolvessa. Fyysinen koskemattomuus on lastenkin oikeus, eikä kasvatuksen tavoite ole oppia vain tottelemaan. Tavoitteemme kasvattajina on että yksilöt oppivat itse säätelemään toimintaansa ja kunnioittamaan muita. Tosin on todettava että suuressa osassa maapallolla ei nähdä kasvatusta samoin.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti