torstai 19. lokakuuta 2023

Kasvattaja asettaa rajat, rakkaudella

 Koulu tulee otsikoihin melkein aina, kun opettaja on mahdollisesti syypää johonkin. Usein silloin oppilaskin on. Uutisena levisi muutama päivä sitten Sodankylän tapaus, jossa opettajaa epäiltiin pahoinpitelystä, kun hän oli rajoittanut oppilaan toimintaa fyysisin keinoin. Kun opettaja oli myös kunnanvaltuutettu, niin saipa hän julkisuutta varmasti enemmän kuin tarpeeksi. Tuomio oli sentään vapauttava, mikä tuntuu hyvin kohtuulliselta. (LINKKI YLEN uutiseen)

Näitä lukiessa tulee monenlaista mieleen. Fyysinen rajoittaminen on tarpeen yleisen turvallisuuden ja usein yksilönkin etujen kannalta, silloin kun on vaaratilanne ja puhe ei auta. On tilanteita jossa yksilö menettää oikeuden koskemattomuuteensa. Usein rajanvedot ovat vaikeita, eikä niitä käytännössä ehdi arvioida. Puuttumattomuus ja voimattomuus oppilaan ohjeiden, käytäntöjen tai sääntöjen noudattamatta jättämiselle ei kuitenkaan saa olla vaihtoehto. 

Oman urani aloitin silloisella tarkkailuluokalla, missä agressioita piti aluksi rajoittaa joskus ihan painiotteella. No, olinhan siihen tottunut lastenpsykiatrisessa hoitotyössä. Jokaisen opettajankin olisi hyvä saada edes peruskoulutusta rajoittavien otteiden turvallisesta käytöstä. Vaikka kukaan ei halua oppilaiden kanssa painia, voi tilanne tulla nopeasti eteen. Yleensä onneksi ei.

Oleellista on, että puuttumattomuutta vakavissa häiriötilanteissa ei synny siitä syystä, että pelätään syytteita tai ei osata mennä kropalla väliin kun on tarve. Kyllä minullekin on oppilas sanonut että et saa koskea minuun.Vanhempien kanssa sovittiin  että saa, ja oppilaan kanssa neuvoteltiin ihan hyvässä ymmärryksessä, että parempi on minun koskea kuin sinun vahingoittaa kavereitasi.

Voimankäyttö ei tietenkään ole koulun kasvatustehtävän työkaluissa yleisesti käytössä, koska siihen ei normaalisti ole tarvetta. Moni opettaja voi olla sitä mieltä että suuremmat häiriötilanteet hoitaa joku muu kuin ope. Joskus ei vaan ole muita paikalla. Voimankäyttö tuntuu edelleen olevan vähän vaikea puheenaihe koulutyöntekijöille, ja onhan se melkoisen hankala aihe.

Kasvatusihanteemme ovat muuttuneet (kehittyneet) hyvinkin paljon parissa sukupolvessa. Fyysinen koskemattomuus on lastenkin oikeus, eikä kasvatuksen tavoite ole oppia vain tottelemaan. Tavoitteemme kasvattajina on että yksilöt oppivat itse säätelemään toimintaansa ja kunnioittamaan muita. Tosin on todettava että suuressa osassa maapallolla ei nähdä kasvatusta samoin.

Vielä ajatus vähän jo kauempaa. Olen ennenkin todennut, mutta pakko todeta taas: Kun nostetaan arvoonsa oikeudet, pitäisi olla tietoisia siitä, että jokaisen vastuu teoistaan ja valinnoistaan kasvaa. Jos omaa vastuuta ei osaa arvioida oikein, niin huonoilla valinnoilla pitää olla seuraukset. Kasvatuksessa tämä on melko oleellista. Olisi äärimmäisen tärkeää, jos voimme osoittaa väärien valintojen kielteiset seuraukset jo varhain. Myöhemmin on myöhäistä.




Ei kommentteja: