lauantai 7. lokakuuta 2023

Kerava tekee hyvää kouluissa!

 Tästä tulee hyvä mieli! On ollut todella upeaa seurata noin vuoden ajan koulu-uutisia Keravalta. (tämä ei sitten ole mainos, vaikka naapurikunnasta kirjoitankin)  Uraauurtavia oivalluksia, päätöksiä ja toimintoja on tullut ihan hihnalta. Ja kaikki tukee pedagogista viihtymistä tai sanotaanko yhteistä hyvinvointia (ja sitä kautta oppimista ja kasvua) kouluissa. Useimmat jutut eivät edes maksa paljon, vaan vaativat asioista päättäviltä aikuisilta uusia näkökulmia - ja lasten tarpeiden ymmärtämistä. Eipä ole enää aihetta (jos on edes ollut) mieltää Kerava jotenkin harmaaksi. Kehä kolmen pohjoispuolella todella on usein ne kiinnostavimmat jutut, vaikka toisella puolella ei sitä aina uskota. Kannattaisi aina vierailla naapurikunnissa (ja kouluissakin) ja ottaa hyvät ideat käyttöön. 

Laitetaanpa hyviä asioita kiertoon tässäkin (toiveeni on tietysti että hyviä ideoita ja kokemuksia lainataan edelleen):

1. Paljon palstatilaa sai Hesarissa Keravan keppijumppahanke, joka on alkanut jo viime keväänä. Olen ollut itse ihan näkemässä opettajien jumppaa. Iltapäivän pieni keppihetki voi virkistää kummasti. Liikunta tuo iloa, yhteenkuuluvuutta ja virkistää! Tarvitaan vain sen organisointi ja muuta innostunut opettajakin, jotta toiminta vakiintuu. Asiasta kerrotaan myös kaupungin omilla uutissivuilla (LINKKI)


2. Aivan loistava idea on ollut myös yhdenvartaisuuden vahvistamien yläluokilla. On nimittäin huomattu, että painotusluokat ja painotetut koulut tuottavat eriarvoisuutta pitkälle tulevaisuutenkin. Niistä  muodostuu menestyvien ryhmiä, jotka eivät sitten jaa tukeaan muihin ryhmiin. Keravalla ollaankin viksuja: jokainen seiskaluokkalainen voi valita neljästä painotuksesta. Näin muodostuu samoista asioista kiinnostuneitten ryhmiä, eikä kenekään tarvitse ajatella että jäi "jämäluokalle". Hyvin luultavaa on, että joskus vaikea nivelvaihe sujuu paremmin tässä järjestelmässä. Uuteen ryhmään kiinnittyminen on luonnollista, jos on itse ollut valitsemassa ryhmäänsä. (LINKKI )


3. Oppilaslähtöinen koulun toiminnan järjestely on toisinaan hyvinkin yksinkertaista.  Keravalla Päivölänlaakson koululla on tehty hyviä päätöksiä ja tämä on hyvä esimerkki: Päikkärit! Melko moni nykyoppilas on väsynyt jo kouluun tullessaan, puhumattakaan iltapäivän tunneista. Kaikilla kouluilla voitaisiin ottaa koppia päikkäreistä. Ihan iästä rippumatta moni hyötyy rentouttavasta pienestäkin lepohetkestä. Tämä ei taida maksaa juuri mitään, kun on hyvää tahtoa. Tietysti kannattaa vähän suunnitella ja laittaa lepotila mukavaksi. Siihen löytyy varmasti oppilailta hyviä ideoita ja apua myös vanhemmilta. Niin tykkään tästäkin ideasta. Ja huom! Tämä aloite tuli oppilailta kun kysyttiin mitä voidaan tehdä turvallisuuden ja viihtyisyyden hyväksi  (LINKKI)



4. Viimeksi otan esiin hankkeen, joka on lähimpänä omaa osaamista. Olemme itse saaneet olla hiukan mukana Keravalla luokkien sosiaalisen rakenteen ohjaamisen hankkeessa eli kotiryhmien luomisessa luokkiin, kaikissa kouluissa. (LINKKI)  Uutinen alkaa heti alussa olevan kaupunginjohtajan tervehdyksen jälkeen. Todella jännittävää nähdä, voidaanko koulun/luokkien yleensä satunaisesti muotoutunutta sosiaalista rakennetta laajemmin ja suunnitellusti ohjata.
Taitaa olla ensimmäinen kerta Suomessa, kun kuntatasolla päätetään yrittää puuttua lasten keskinäiseen sosiaaliseen organisoitumiseen koulussa tasaavasti. Samoin tehdään oikeasti perusopetuslain edellyttävää kasvatustoimintaa. Sosiaalinen kyvykkyys, sosiaaliset taidot ovat tärkeitä tulevaisuudelle. Niitä voi oppia koulussa ja pitääkin, koska kotien antama sosiaalinen alkupääoma on kovasti erisuuruinen. 
Vuorovaikutusta harjoitellaan parhaiten olosuhteissa, jotka suosivat vuorovaikutusta ja joissa on mahdollista saada ohjausta. Kun vuorovaikutusta opetellaan, tarvitaan turvallinen tila ja luotettavia kavereita. Ennalta-arvattavuus antaa mahdollisuudet oppia luottamaan ja ratkomaan pulmallisia tilanteita. Kun perusasiat ovat kunnossa, voi lähteä hankkimaan lisää taitoja. Ihan kuin kaikessa muussakin. Juuri tästä olemme kirjoittaneet noin kolmessa kirjassa ja erityisesti viimeksi. Todella lämmittää, että ymmärretään ja yritetään. Kyllä tätä on vähän ilmassa muuallakin.
 





Ei kommentteja: