Vanha kaverini Martti Hellström kirjoitti mainiossa blogissaan Liisa Rainan kirjasta Uusi yhteisöllisyys.
Sehän on hyvä kirja jo siksikin, että parempi puoliskoni on sen kirjoittanut :)
http://pedagogiikkaa.blogspot.fi/2012/06/kuinka-vahvistaa-koulun.html
Lyhyen kuvauksen ja arvioinnin lusäksi Martti oli käytännön miehenä tarttunut kirjan tarkoitukseen eli oli miettinyt oman koulunsa kohdalta, millaisia kysymyksiä pitäisi käydä läpi koulun työyhteisön vahvistamiseksi.
Ymmärsin listasta, että se käsitti lähinnä opetushenkilöstöä. Oikeastaan pitäisi vielä tehdä yksi, ehkä kaksikin kysymyslistaa. Miten oppilaat ja vanhemmat saadaan kouluyhteisön jäseniksi? Oppilaathan ovat, vieläpä suurena enemmistönä koulussa usein monta vuotta. Vanhemmat ovat taustalla läsnä, vaikka eivät fyysisesti olisikaan koulussa kovin usein. Näiden kolmen perustekijän (koulun henkilöstö, oppilaat ja kodit) välinen vuorovaikutus helpottuu paljon, jos koetaan että kuulutaan samaan yhteisöön, tasavertaisina jäseninä.
Yhteisöllisyyden esteitä on usein, että opettajat näkevät koulun organisaation hierarkisena: opettajat (rehtori kärjessä), vanhemmat ja viimeisenä oppilaat. Tämä ajattelu näkyy päätöksentekoprosseissa.
Jos näin ajatellaan, niin helposti astuu voimaan ääneen lausumaton arvo, että koulu on opettajia varten. Martin listassa olikin aivan oikein ensimmäisenä perustehtävän käsittely. Myös siinä kohdassa asiaa tulee pohtia yhteisöllisyyden kannalta. Tällöin on määtiteltävä yhteisöllisyys arvona oikeasti eikä vain pintakiiltoisena, tyhjänä sanana.
2 kommenttia:
Moi
Kysymykset ovat tosiaankin Liisan kirjasta, ja siinä on rajauduttu työyhteisön yhteisöllisyyteen.
Kuiskaapa laajennusideasi puolisollesi:-)
Näin tein. Ehkäpäs seuraavaan kirjaan? Aihe on senverran laaja että ei oikein yhteen kirjaan mahdu.Työyhteisö on se, josta kannnattaa alkaa, koska sitä voi ohjata helpoiten ja siitä lähtee muiden mukaanotto. Jos ei työyhteisön arvo ole yhteisöllisyys ihan oikeasti, niin muiden osapuolten osallistumisen yhteisöön jää näytelmäksi.
Lähetä kommentti