Viikko sitten Olli-Pekka Moisio ja Sara
Heinämaa esittivät tärkeän puheenvuoron yliopisto-opetuksen
arvioinnista: Opiskelijat eivät osaa arvioida opetuksen laatua (HSVieraskynä 28.3.2014)
Heidän perusteesinsä oli,
tutkimuksiin nojautuen, että oppija ei normaalisti ymmärrä mikä
hänet saa oppimaan.
Opiskelija tulkitsee helposti
oppimistapahtuman johtuvan synnynnäisestä kyvykkyydestään ja siitä
että voi osoittaa osaamisensa siinä, mitä jo osaa. Uuden oppiminen
merkitsee muutosta tavoiteasetteluihin ja onnistumisen kriteereihin.
(Ihminen ei yleensä pidä muutoksista).
Tutkimuksin oli myös saatu ilmi, että
opiskelijat arvioivat myönteisesti opettajia, jotka helpommin
päästävät kursseistaan läpi. Kirjoittavat totesivat, aivan
oikein, että uuden tiedon tuottaminen on yliopistojen tehtävä.
Tämän onnistumiseksi tarvotaan kriittisen ajattelun syvällistä
opettamista. Prosessi on, kirjoittajien mukaan, yhteisöllinen, hidas
ja vaivalloinen. Siis vaikeasti ymmärrettävä.
Kirjoittajien huoli oli, että
yliopistojen rahoitusta ohjataan enenevästi opiskelijapalautteen
perusteella. Mikäli palaute ei ole luotettavaa, ohjaa se rahoitusta
väärään suuntaan.
Eikä mennyt kuin muutamia päiviä kun
opiskelijat vastasivat : Opiskelijat oppivat kun heihin luotetaan.
(HS mielipide 31.3. 2014 Helenius, Kiiminki, Laukkonen)
Suora lainaus kirjoituksesta: "Oli
järkyttävää lukea yliopistolehtorin ja professorin kirjoittavan
opiskelijoista vähättelevään sävyyn." Näin vaikeaa on
keskustella oikeasti tärkeästä asiasta tieteellisellä pohjalla.
Opiskelijoiden kirjoitus meni aikalailla ohi aiheesta.
Pitäisi olla ihan selvää, että
oppimisprosessia on vaikea arvioida itse, koska prosessin sisältä
ei aina näe tapahtumia. Harvalla yliopisto-opiskelijalla on tietoa
oppimisen teoriasta tai itsetuntemusta riittävästi oman oppimisensa
ja siihen vaikuttavan opetuksen arvioimiseksi.
En lainkaan tiedä mitä
opiskelijoilta kysytään, ja se onkin tässä tärkeintä.
Opiskelija voi varmaan aika luotettavasti antaa palautetta vaikkapa omasta
motivaatiostaan tai yleensä opintojen sujuvuudesta. Opetuksen laatua
voi sen sijaan mitata luotettavimmin opetuksen ja oppimisen koulutettu asiantuntija.
Kokemusasiantuntijuus ei ole sama asia. Nykyään tuntuukin että
nämä asiantuntijuuden kaksi eri ulottuvuutta sekoitetaan herkästi
keskenään.
Enkä malta tässä kohdin olla referoimatta
Yliopisto-lehteä 3/2015. Pieni ja mietityttävä uutinen siinä oli
vuoden parhaan kansainvälisen opettajan tittelin HYY:lta saaneen tanskalaisen
Claus Elholmin kolumni: Tietokoneet pois. Enholm on kieltänyt
joillain kursseilla tietokoneen käytön kokonaan. "Tietokoneiden
läsnäolo tarkoittaa kuitenkin myös sitä että opiskelijoiden
huomiosta luennolla kilpailevat Facebook, Instagram ja muu
sosiaalinen media."
Siis mitä! Opettaja ei kestä että
hänen huomiostaan on kilpailua. Hän haluaa määritellä miten
opiskelija muistiinpanojansa tekee. Hän ei ole ymmärtänyt miten
esimerkiksi sosiaalisen median alustaa voisi käyttää
opiskelijoiden aktiivisemman osallisuuden mahdollistajana. Taustoja
sen kummemmin tuntematta ajattelin ensin, että oliko palkitseminen
jonkinlaista opiskelijahuumoria..
Kriittisyyttä tarvitaan toki, mutta se
ei saisi johtaa siihen että turvaudutaan jo huonoksi tiedettyjen
opetustapojen, kuten luennointiin, entistä enemmän. Sehän olisi
askel taaksepäin opetuksen kehittämisessä. Ja kehittämisen varaa
on paljon, sehän on tiedossa nykyisten oppimisteorioiden valossa.
Palatakseni otsikon kysymykseen.
Opetusta voivat arvioida opiskelijat, opettajat ja opetuksen arvioinnin
ammattilaiset. Tärkeää on että asetetaan sellaisia
kysymyksiä, johon vastaajalla on eväitä vastata.
Jos tästä otetaan lyhyt keikaus
peruskouluun, niin opetusta arvioidaan sielläkin monin tavoin
viranomaisten, vanhempien ja tietysti opiskelijoiden toimesta -virallisesti ja epävirallisesti. Se ei
vaikuta juuri rahoitukseen, mutta voisi olla yksittäisten opettajien
ja koulujen opettajayhteisöjen entistä paremmin käyttämä työkalu
silloin, jos/kun suunnitellaan yhteistä pedagogista linjaa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti