maanantai 27. lokakuuta 2025

Arvojen vartijana

 Kiitos Hannu L. T. Heikkinen! Koulutuksen tutkimuskeskuksen professori kirjoitti Opettaja-lehteen koulun ydintehtävästä: Kohti kestäviä unelmia (Opettaja10/23025)

Koulu kasvattaa tulevaisuuden kansalaisia, siirtää kulttuuria seuraavalle sukupolvelle. Samalla on huolehdittava siitä, että koulusta heijastuu arvomaailma joka on kestavällä pohjalla. Erityisesti silloin kun koulu ulkoistaa opetustaan, on oltava tarkka arvojen kestävyydestä.

Heikkinen kertoo yrittäjyyskasvatuksen kautta esimerkin. Suomessa toimii Yrityskyliä työnantajajärjestöjen rahoituksella. Nämä yrityskylät tarjoavat käyntejä, joissa esitellään kuudes- ja yhdeksäsluokkalaisille yrittäjyyttä. Onhan hyvä että lapset saavat kontaktin yrittäjiin, mutta miten voidaan varmistaa, että esitelmöitsijän  arvomaailma on opetussuunnitelmaan sopiva, tai yleensäkään sopiva kasvavalle tässä ajassa?

Aina ei mene putkeen. Heikkinen oli keskustellut Yrityskylässä käyneiden oppilaiden kanssa: 

"Sain tilaisuuden keskustella lasten kanssa, jotka olivat juuri palanneet Yrityskylästä.

Heille oli jäänyt elävästi mieleen yrittäjän tarina. Hän oli kertonut elämänsä huippukohdaksi sen, kun hän oli tienannut ensimmäisen miljoonansa.

Yrittäjä oli ihan vaan ohimennen maininnut myös ranteessaan olleen 17 000 euron kellon."

Heikkinen kysyy, ihan aiheellisesti, onko oikein jos nuorten unelmia suunnataan ylellisen elämän tavoitteluun? Ylikulutuksesta luopuminen on länsimaiden tulevaisuuden kannalta kohtalon kysymys, eikä koulussa tai muuallakaan ole enää varaa kannustaa ylikulutuksen ihanuuteen. Yrityskylissä puhutaan paljon myös kiertotaloudesta, mutta saattaa olla että vierailusta jää sitten mieleen luksuskello ja miljonäärin elämä. 

Koululla on tässä kulutuskeskeisessä ajassa iso haaste. Miten saadaan vahvistettua terveitä arvoja, sortumatta silti vastakkainasetteluun? Opetussuunitelma velvoittaa selkeästi opettajien ottamaan koppia kestävän tulevaisuuden arvoista.

Heikkisen esimerkki on hyvä keskustelun avaus ja muistutus. Aina, kun kouluun tulee vierailija tai käydään opintoretkellä, on tarpeen ainakin yrittää selvittää, että tarjottava viesti on yhdenmukainen koulun arvomaailman ja muun opetuksen kanssa. Yleensä onkin, mutta taustatutkimus on etenkin tässä moniarvoisessa ajassa tarpeen. Opettaja vastaa ulkoistetunkin opetuksen kaikista sävyistä.

Ollaan tarkkana. Muuten kannatan lämpimästi koulusta poistumista ja vierailijoiden kutsumista kouluun.





Ei kommentteja: